X
تبلیغات
*کلاس درس * عمومی - ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
جواهربازار
نوشته شده توسط :

 دانلود کتاب جدید التالیف ریاضی پایه اول سال 1390

رياضي
مقطع : ابتدایی
پايه : سال اول
آخرين تاريخ بروز رسانى : 1390

 
بخش دهم (2769 KB)
مقدمه (858 KB)
بخش اول (4590 KB)
بخش دوم (4004 KB)
بخش سوم (2822 KB)
بخش چهارم (3062 KB)
بخش پنجم (5277 KB)
بخش ششم (4976 KB)
بخش هفتم (3240 KB)
بخش هشتم (2475 KB)
بخش نهم (2584 KB)


:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : سه شنبه پنجم مهر 1390 |
نوشته شده توسط :
گیمی که در این جا معرفی شده، گیم آن لاین شکار کوسه ها مخصوص تمرین جمع در درس ریاضی اول ، دوم تا سوم دبستان است.

موقعی که بچه ها از انجام تمرین های معمول ریاضی خسته می شوند و یا اگر در انجام عملیات جمع مهارت کافی را کسب نکرده اند، می توانید ریاضی را با گیم آن لاین کوسه ها تمرین کنید و ببنید بچه ها از درس خواندن با گیم های آموزشی خسته نمی شوند!

روش کار با این گیم در ادامه مطلب آمده است:



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : پنجشنبه نهم تیر 1390 |
نوشته شده توسط :
مقدمه:
استيگلر وهمکاران او(1996) معتقدند که فرهنگ آموزش مثل هر فرهنگ ديگري در جنبه هاي مختلف شامل عناصري است که در قالب سنت هاي رايج مورد قبول واقع مي شوند. برخي از اين عناصر مانند کتابهاي درسي و برنامه هاي آموزشي و درسي را کارشناسان خبره تهيه مي کنند. برخي از جمله شکل و ساختار امور آموزشي (مانند ساعات آموزش و ميزان آن و روشهاي ارزشيابي آموزشي )به طور مشخّصي تعريف مي شوند و نهايتا برخي ديگر از باورها و انتظارات دانش آموزان و معلمان درباره نقش و هدفهايشان از فعاليتهاي آموزشي و فرايند ياددهي- يادگيري ناشي مي شوند.مجموعه اين عوامل تا حدود زيادي آن چه را که در کلاس درس روي خواهد داد مشخص مي کنند.‏
آنچه در فرايند ياددهي- يادگيري در کلاس درس اثر مي گذارد تا حدود زيادي به کارکردهاي عناصري از فرهنگ آموزش مربوط مي شود که در قالب برنامه هاي درسي ارائه مي شوند و معلّم و دانشآموزان در کلاس درس از انها استفاده مي کنند.

برای خواندن بقیه به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: دانـــــــــســــــــــــــــتنـــــی ها، ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، روش تـدریس، مـــقــا لـه
تاریخ انتشار : پنجشنبه نهم تیر 1390 |
نوشته شده توسط :

روش تدریس ریاضی  (آموزش عدد نویسی)

با توجه به اهمیت ( ارزش مکانی اعداد ) در درس ریاضی و مشکلی که اکثر دانش آموزان در این مبحث دارند روشی برای آموختن ساده این مبحث نظر من این است که در زیر توضیح می دهیم .

ابتدا با همان روش کتاب سعی می کنیم ترتیب ارزش ( یکی ها،هزار ها،میلیون هاو میلیاردها)را برای دانش آموزان یاد بدهیم ودر مرحله ی بعد چون اکثر دانش آموزان در نوشتن اعداد و تشخیص ارزش ها مشکل دارند با کشیدن خط تیره برای هر یک از رقم ها به صورتی که سه خط تیره برای یکی ها ،سه خط تیره برای هزار ها ،میلیون ها ،میلیارد هاوبا جدا کردن آنها روش نوشتن وخواندن اعداد را به دانش آموزان یاد می دهیم .مثلا عدد:

( چهار صدوبیست و سه میلیاردو هفت صدو هشتادو چهار میلیون ودویست و بیست و سه هزار و صدو بیست و چهار )

 را به این صورت به دانش آموزان آموزش می دهیم برای هر کدام از ارزش ها سه خط تیره می کشیم ویا جدا کردن آن ها روش نوشتن و خواندن آن ها را به دانش آموزان یاد می دهیم .

یکی ها                                    هزار ها                         میلیون ها                             میلیارد ها

 

1       2        4                      3      2       2                  4       8       7                   3      2  4    

ـــ    ـــ   ـــ/              ـــ   ـــ   ـــ /             ـــ   ـــ   ـــ /         ـــ  ـــ  ـ 

به طوری که که برای هر کدام از ارزش ها سه خط در نظر گرفته شده است امکان دارد در پاره ای از خط ها عددی قرار نگیرد در این صورت به خط های خالی عدد صفر می گذاریم مثلا عدد ( دوازده میلیاردو سه میلیون ودویست و بیست )

                  يكي ها                         هزار ها                        میلیون ها         میلیارد                   

        0         2       2             0         0       0              0      0      0                 3                       

            ـــ  ـــ  ـــ /         ـــ  ـــ  ـــ  /            ـــ  ـــ  ـــ /           ـــ 

که با گذاشتن ( صفر ) در جاهای خالی عدد مورد نظر بدست می آید                                                            جهانگیر رحمتی



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، مـــقــا لـه
تاریخ انتشار : چهارشنبه یکم تیر 1390 |
نوشته شده توسط :
نکته های درس ریاضی پنجم ابتدایی

به صورت خلاصه

حاوی نکته های مربوط به نوبت اول

شامل دو ورقه ی که برای دانش اموزان پنجم ابتدایی قابل حمل می باشد و بهتر می توانند نکته ها را به خاطر بسپارند.

تهیه کننده : امین اسلامی

نوع فایل : PDF

حجم فایل : 33 کیلو بایت

   منبع : دنیای ابتدایی ( امین اسلامی )


برای دانلود به ادامه ی مطلب مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال
تاریخ انتشار : دوشنبه نهم خرداد 1390 |
نوشته شده توسط :
خوب حالا دیگه کم کم موقع امتحانات داره نزدیک می شه و یواش یواش بچه ها رو باید آماده کرد.

برای همین منظور در این پست و پستهای بعدی نمونه سوالات سالهای  قبل رو برای استفاده ی همکاران و دانش آموزان قرار میدم. 

امیدوارم  که مورد قبول شما واقع بشه.

 برای بهتر شدن وبلاگ حتما نظر بدید . نظرات شما مایه ی دلگرمی ماست.

خوب برای شروع نمونه سوال درس ریاضی کلاس پنجم خرداد ماه ۸۹ رو برای دانلود قرار میدم.

برای دانلود به ادامه مطلب مرا جعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال
تاریخ انتشار : دوشنبه نهم خرداد 1390 |
نوشته شده توسط :
 

دانلود نمونه سوال ریاضی

کلاس پنجم ابتدایی نوبت اول

برای دانلود به ادامه مطلب مراجعه کنید

نظر هم یادتون نره



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال
تاریخ انتشار : پنجشنبه بیست و دوم اردیبهشت 1390 |
نوشته شده توسط :
نکته های درس ریاضی پنجم ابتدایی                منبع:دنیای ابتدایی

به صورت خلاصه

حاوی نکته های مربوط به نوبت اول

شامل دو ورقه ی که برای دانش اموزان پنجم ابتدایی قابل حمل می باشد و بهتر می توانند نکته ها را به خاطر بسپارند.

تهیه کننده : امین اسلامی

نوع فایل : PDF

حجم فایل : 33 کیلو بایت


سرور پیکو فایل :



سرور پرشین گیگ :



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال، نمـونه سوال کلاس پنجم
تاریخ انتشار : چهارشنبه هفتم اردیبهشت 1390 |
نوشته شده توسط :
 

امتحان هماهنگ ریاضی نوبت دوم خرداد ۸۸

 کلاس پنجم

 دبستان شهید چمران چاهو شرقی

برای دانلود نمونه سوال به ادامه مطلب مراجعه کنید

نظر یادتون نره

 



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال
تاریخ انتشار : دوشنبه بیست و نهم فروردین 1390 |
نوشته شده توسط :

آموزش مبحث كسرها

براي آموزش مبحث كسرها مي‎توانيم از يك قطعه كاغد رنگي مربع شكل استفاده كينم.
يك كا‎غذ را ابتدا از قسمت قطر تا مي‎زنيم و باز مي‎كنيم، دوباره از قطر ديگر تا مي‎زنيم و دوباره باز مي‎كنيم . براي بار سوم از طول تا مي‎زنيم و باز مي‎كنيم و سپس از طول ديگر تا مي‎زنيم و باز مي‎كنيم. در واقع مربع را طوري تا مي‎زنيم كه چهار محور تقارنش ديده شود. سپس طوري تا مي‎زنيم كه به شكل مربع كوچك درآيد.
دو طرف اين مربع را تا مي‎زنيم كه بصورت مثلث جمع شود و بازش مي‎كنيم و دولا مي‎كنيم، دوباره تا مي‎زنيم و باز مي‎كنيم كه به شكل چهار تا مثلث درآيد. مي‎توانيم اين چهار مثلث را برگردانيم . مثلاً يكي از اين مثلث‎ها را برگردانيم و از دانش‎آموز مي‎پرسيم چه قسمت از شكل رنگي است؟ او پاسخ مي‎دهد يك قسمت و باز سؤال مي‎كنيم چند تا مثلث داريم ؟ او پاسخ مي‎دهد ، 4 مثلث داريم.

                  برای خواندن بقیه به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : یکشنبه سی ام آبان 1389 |
نوشته شده توسط :
نمايش جمع و تفريق متناظر :

عدد  5 = 7 - 12               12 =  7 +  5 

بچه مرشد :  مرشد ]با صداي بلند [

مرشد : جان مرشد ، چيه بچه مرشد ] با صداي بلند [

بچه مرشد : بيا كه جمع جَمعه  و همه حاضرند  و از اين بهتر نمي شه .

مرشد : صبر كن با هم برويم ] با تق تق وارد كلاس مي شوند [

رفتم به باغ پسته                                        ديدم 12 طوطي       

روي درخت نشسته                                       با عجله دويدم      

وقتي نزديك رسيدم                                       ديدم  7  تا پريدند

 پرسيدم از طوطيا                                        بقيه ها چي شدند

گفتند وقتي دويدي                                       آنها خيلي ترسيدند      

لطفا بقیه مطلب را بخوانید



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : یکشنبه سی ام آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

بارم بندي درس رياضي پايه پنجم ابتدايي

رديف

عناوين

جمع بارم

1

ü      عدد نويسي – يادآوري، جمع، تفريق و ضرب

ü      بخش پذيري

5/1

2

ü      كسر متعارفي

ü      مفهوم كسر – ثلث – ربع – خمس – مقايسه كسر – كسر بزرگ تر از واحد – جمع و تفريق كسرها

ü      معرفي عدد مخلوط – تبديل كسر به عدد مخلوط و بر عكس

ü    كسرهاي مساوي – مقايسه كسرها – مخرج مشترك – جمع و تفريق كسرها – مقايسه چند كسر و مقايسه عدد مخلوط – جمع و تفريق عدد مخلوط – ضرب كسرها – ضرب عدد مخلوط – تقسيم كسرها – محاسبه ي كسرها و عدد مخلوط

5

3

ü      اعداد اعشاري

ü    كسر اعشاري – معرفي عدد اعشاري – خواندن و نوشتن – جمع و تفريق و مقايسه – ضرب عدد هاي اعشاري – واحد جرم، گرم، كيلو گرم – تبديل به هم و ارتباط با اعداد اعشاري

2

4

ü      تناسب

ü      نسبت و تناسب

ü      كاربرد تناسب

ü      درصد

5/2

5

ü      مساحت

ü      واحد سطح – كيلومتر مربع – هكتار

ü      مساحت لوزي – مساحت ذوزنقه

ü      مساحت دايره – مفهوم – محاسبه

2

6

ü      محيط

ü      واحد اندازه گيري طول – تبديل واحد ها – اندازه گيري طول ها

ü      اندازه گيري محيط دايره

5/1

7

ü      حجم

ü    گسترش شكل – ساختن اجسام هندسي – مفهوم حجم – اندازه گيري حجم – محاسبه ي حجم ها – مفهوم گنجايش – واحد حجم – تبديل واحدها به حجم

2

8

ü      زمان

ü      معرفي ثانيه – خواندن ساعت – معرفي اعداد مركب

ü      تفريق و مقايسه ي اعداد مركب

1

9

ü      زاويه

ü      معرفي زاويه ، مقايسه زاويه ها – واحد اندازه گيري زاويه – انواع زاويه – كار با نقاله – جمع زاويه هاي يك مثلث

ü      نيمساز زاويه – پيداكردن زاويه ي مجهول

1

10

ü      متفرقه

ü      رسم مثلث – تقارن – بررسي اطلاعات – ميانگين

5/1



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : یکشنبه سی ام آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

   تبدیل واحدهای مهم به هم دیگر

يك متر = 100سانتي متر

100سانتي متر = يك متر

براي تبديل متر به سانتي متر عدد مربوط را × 100مي كنيم.

براي تبديل سانتي متر به متر عدد مربوط را ÷100مي كنيم.

يك كيلومتر = 1000متر

 

1000متر = يك كيلومتر

 

براي تبديل كيلومتر به متر عدد مربوط× 1000 مي كنيم.

براي تبديل متر به كيلومتر عدد مربوط÷1000مي كنيم.

براي تبديل كيلومتر به سانتي متر عدد مربوط ×100000مي كنيم.

براي تبديل سانتي متر به كيلومتر عدد مربوط÷ 100000مي كنيم.

یک هکتار = 10000 متر مربع

10000متر مربع=يك هكتار

برای تبدیل هکتار به متر مربع عدد مربوط را × 10000 می کنیم .

برای تبدیل متر مربع به هکتار عدد مربوط را ÷ 10000 می کنیم .

یک متر مکعب = 1000000 سانتی متر مکعب

برای تبدیل متر مکعب به سانتی متر مکعب عدد مربوط را × 1000000 می کنیم .

برای تبدیل سانتی متر مکعب به متر مکعب عدد مربوط را ÷ 1000000 می کنیم .



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : سه شنبه یازدهم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

نمايش زاويه‎ ها

اولين فعاليت در واقع نمايش زاويه‎ها توسط ابزار مي‎باشد. معلم مي‎تواند از ابزارهاي ساده‎اي استفاده كند. من در اينجا دو تا دايره تهيه كرده‎ام كه يكي از آنها بصورت كاغذي و ديگري بصورت مقوايي است.
دايره مقوائي را با نقاله اندازه‎گيري مي‎كنيم و به دانش‎آموز نشان مي‎دهيم . اگر دانش‎آموزان ابزار در اختيار داشته باشند مي‎توانند انواع زاويه‎ها را با گردش آنها تجربه كنند و براي دانش‎آموزان تفهيم مطلب ساده‎تر است.

                                  برای خواندن بقیه به ادامه مطلب مرا جعه کنید



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : شنبه هشتم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

آموزش كسرها

براي آموزش مبحث كسرها مي‎توانيم از يك قطعه كاغد رنگي مربع شكل استفاده كينم.
يك كا‎غذ را ابتدا از قسمت قطر تا مي‎زنيم و باز مي‎كنيم، دوباره از قطر ديگر تا مي‎زنيم و دوباره باز مي‎كنيم . براي بار سوم از طول تا مي‎زنيم و باز مي‎كنيم و سپس از طول ديگر تا مي‎زنيم و باز مي‎كنيم. در واقع مربع را طوري تا مي‎زنيم كه چهار محور تقارنش ديده شود. سپس طوري تا مي‎زنيم كه به شكل مربع كوچك درآيد.
دو طرف اين مربع را تا مي‎زنيم كه بصورت مثلث جمع شود و بازش مي‎كنيم و دولا مي‎كنيم، دوباره تا مي‎زنيم و باز مي‎كنيم كه به شكل چهار تا مثلث درآيد.

بقیه در ادامه ی مطلب



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : شنبه هشتم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

بارم بندي درس رياضي پايه پنجم ابتدايي

رديف

عناوين

جمع بارم

1

ü      عدد نويسي – يادآوري، جمع، تفريق و ضرب

ü      بخش پذيري

5/1

2

ü      كسر متعارفي

ü      مفهوم كسر – ثلث – ربع – خمس – مقايسه كسر – كسر بزرگ تر از واحد – جمع و تفريق كسرها

ü      معرفي عدد مخلوط – تبديل كسر به عدد مخلوط و بر عكس

ü    كسرهاي مساوي – مقايسه كسرها – مخرج مشترك – جمع و تفريق كسرها – مقايسه چند كسر و مقايسه عدد مخلوط – جمع و تفريق عدد مخلوط – ضرب كسرها – ضرب عدد مخلوط – تقسيم كسرها – محاسبه ي كسرها و عدد مخلوط

5

3

ü      اعداد اعشاري

ü    كسر اعشاري – معرفي عدد اعشاري – خواندن و نوشتن – جمع و تفريق و مقايسه – ضرب عدد هاي اعشاري – واحد جرم، گرم، كيلو گرم – تبديل به هم و ارتباط با اعداد اعشاري

2

4

ü      تناسب

ü      نسبت و تناسب

ü      كاربرد تناسب

ü      درصد

5/2

5

ü      مساحت

ü      واحد سطح – كيلومتر مربع – هكتار

ü      مساحت لوزي – مساحت ذوزنقه

ü      مساحت دايره – مفهوم – محاسبه

2

6

ü      محيط

ü      واحد اندازه گيري طول – تبديل واحد ها – اندازه گيري طول ها

ü      اندازه گيري محيط دايره

5/1

7

ü      حجم

ü    گسترش شكل – ساختن اجسام هندسي – مفهوم حجم – اندازه گيري حجم – محاسبه ي حجم ها – مفهوم گنجايش – واحد حجم – تبديل واحدها به حجم

2

8

ü      زمان

ü      معرفي ثانيه – خواندن ساعت – معرفي اعداد مركب

ü      تفريق و مقايسه ي اعداد مركب

1

9

ü      زاويه

ü      معرفي زاويه ، مقايسه زاويه ها – واحد اندازه گيري زاويه – انواع زاويه – كار با نقاله – جمع زاويه هاي يك مثلث

ü      نيمساز زاويه – پيداكردن زاويه ي مجهول

1

10

ü      متفرقه

ü      رسم مثلث – تقارن – بررسي اطلاعات – ميانگين

5/1



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : جمعه هفتم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

آموزش کامل کسرمتعارفی برای دانش آموزان ابتدایی که امیدوارم مورد قبول ورضایت استفاده کنندگان

محترم قرار گیردومارا بانظرات وانتقادات خوب ومفیدشان درتهیه برنامه های بهتر یاری کنند.

 

توجه : این برنامه درمحیط پاورپوینت ۲۰۰۷ نوشته شده است.

farshadmollamirzaii   :    password

لینک  دانلود

آموزش کسر متعارفی 

 



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : چهارشنبه پنجم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

واحدهای مختلف اندازه گیری

دراین قسمت اکثر واحدهای اندازه گیری را برای شما عزیزان بخصوص دانش آموزانی که می خواهند درامتحانات مدارس نمونه وتیزهوشان شرکت کنند قرار داده ام به امیداین که مورد استفاده شما قرار گیرد.

برای دیدن واحدها به ادامه مطلب مراجعه کنید



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : چهارشنبه پنجم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :
  • به جای ؟ چه عددی باید نوشت ؟                                  ؟ - ۲۱ - ۶ - ۲ - ۱

الف ) ۳۶

ب ) ۸۴

ج ) ۸۸

د ) ۶۶

  • بارقم های ۳ ، ۰ ، ۴ چند عدد سه رقمی می توان نوشت ؟

الف ) ۱۸

ب ) ۹

ج ) ۶

د ) ۲۷

بقیه ی سوالات در ادامه مطلب



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال
تاریخ انتشار : چهارشنبه پنجم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

نمونه سوال استاندارد ریاضی پنجم ابتدایی 

دانلود با فرمت PDF 

طراح : گروه های آموزشی منطقه موچش



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال
تاریخ انتشار : چهارشنبه پنجم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

                              سوالات تستی ریاضی پنجم ( کسر متعارفی )

دراین قسمت نمونه ای از سوالات تستی   ریاضی پنجم دبستان را که درمورد کسر متعارفی است برای استفاده ی بازدید کنند گان عزیز قرار می دهم . به امید این که مفید واقع شود .

این سوالات در محیط  pdf   نوشته شده اند .

لطفا برای دانلود برروی لینک زیر کلیک کنید .

 

سوالات تستی ریاضی پنجم ( کسر متعارفی ) 



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال
تاریخ انتشار : چهارشنبه پنجم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :
نمونه سوال ریاضی پایه پنجم دبستان 

  نوبت صبح 

نوبت عصر

 

پسورد فایل : 5568



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی، بانک سوال
تاریخ انتشار : چهارشنبه پنجم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

اصول کاربردی در تدریس ریاضی

1.       حل مساله یکی از روش های آموزش ریاضیات است . ولی این موضوع صرفا به این معنی نیست که باید مجموعه ای از مهارت ها وراهبردها را مستقیما به کودکان انتقال داد . اهمیت حل مسایل را درتکامل وتوسعه ی توانایی های کودکان ، نباید دست کم گرفت . در واقع ، حل مساله به مثابه شناختی  جامع از این موضوع است که بهترین روش تدریس ریاضیات ، تدریس از طریق سوال کردن ( ایجاد انگیزه ) است ؛ مانند سوالاتی از این نوع : « چگونه می توانیم به این موضوع بپردازیم ؟ » و « چه روشی برای یافتن جواب به ذهنتان می رسد ؟ » معلمان مدارس ابتدایی معمولااز این روش برای تدریس خواندن ، علوم اجتماعی وسایر زمینه های تحصیلی استفاده می کنند . مثلا هنگام خواندن سوال می شود : « کدام لغت در آن جمله بامعنی است ؟ » درعلوم اجتماعی می پرسند : « فکر می کنید چرا شهر دراین نقطه قرار دراد ؟ » این واقعیت ها نشان می دهد که روش حل مساله ، کودکان رابرای یافتن پاسخ ، بامسئله درگیر می کند ودرواقع آنان را وا می دارد که برای رسیدن به پاسخ مسئله ، استدلال کنند . لازم است که معلمان به جای آن که مطابق همان روش های معمول ، مطالب درسی خودرا به دانش آموزان دیکته کنند ، ازچنین روش هایی در آموزش ریاضیات سود ببرند .

برای خوندن بقیه به ادامه مطلب مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : چهارشنبه پنجم آبان 1389 |
نوشته شده توسط :

چگونه می توان حل مساله راارزشیابی کرد ؟

ارزشیابی حل مسئله ، ازبسیاری از موضوعت دیگر برنامه ریی ریاضیات دشوارتر است . چنانکه دردستور کار  NCTM  درسال 1987  ملاحظه می شود :   

«تاکید حل مساله ، انعطاف پذیری و خلاقیت بیشتری درزمینه ی ارزشیابی طلب می کند ؛ زیرا ازاین طریق می توان از قیود جاری دربسیاری از آزمون ها رهایی یافت .»

لازم است که حوزه ی امتحانات کتبی چند گزینه ای خارج شویم و از آن فراتر رویم . مدت زیادی طول می کشد تا مهارت های حل مسئله آشکار شود ، بنابراین ، ارزشیابی آن فرآیند دراز مدتی است و منحصرا با سنجش های کوتاه مدت کامل نمی شود . بلکه باید پیوسته و درتمام برنامه ی ریاضیات مدرسه صورت گیرد .

ارزشیابی حل مساله باید برمبنای اهداف شما و به کارگیری تکنیک های سازگار بااین اهداف باشد . اگر برنامه ی ریاضیات دربرگیرنده ی توانایی حل مسایل ( چه قالبی و چه ابتکاری ) باشد ، درارزشیابی نیز باید هردو نوع این مسایل درنظرگرفته شود . اگر برنامه ی ریاضیات حاوی تاکید بر فرآیند حل مساله باشد ، این توانایی باید درشاخص های ارزشیابی هم مورد توجه قرار گیرد .

برای خواندن بقیه به ادامه مطلب مراجعه کنید.



:: موضوعات مرتبط: ریـــــــــــــــاضـــــــــــــــــــی
تاریخ انتشار : چهارشنبه پنجم آبان 1389 |